Pedagogisk formål
I denne artikkelen blir begrepet pedagogisk formål forklart. Begrepet brukes i Standard Norges veileder SN/TS 11043 "Likeverdig tilgang til digitale læremidler i skole og utdanning" og er sentralt i arbeidet med likeverdig tilgang til digitale læremidler.
Pedagogisk formål er knyttet til læring i norsk skole, slik det er beskrevet i læreplanen. Som læremiddelprodusenter forholder vi oss til hvilken del av læreplanen som skal dekkes i læremiddelet. Det er altså den enkelte læremiddelprodusent som selv definerer det pedagogiske formålet for et læremiddel eller en del av et læremiddel. Dette er viktig fordi læremiddelprodusentene skal sørge for universell utforming. I arbeidet med likeverdig tilgang er det det pedagogiske formålet som angir hva som skal være tilgjengelig for alle.
Definisjon
Vi bruker følgende definisjon av pedagogisk formål.
- formål med læremiddel eller undervisning knyttet til elevens læring og forankret i aktuelt læreplanverk
Lovkravene til universell utforming setter føringer for hvordan det pedagogiske formålet i læremidler kan ivaretas. I mange tilfeller er det krav om at samme løsning skal være tilgjengelig for ulike brukergrupper. I enkelte tilfeller og for enkelte brukergrupper er det imidlertid mulig å oppgi alternativ løsning. Likevel er det alltid slik at det pedagogiske formålet skal ivaretas i alle løsninger for likeverdig tilgang. Hvordan dette gjøres i praksis er sammensatt og er bakgrunnen for denne nettressursen.